Is koffie goed voor je? Ja! Koffie is eigenlijk heel gezond. Hij zit vol met antioxidanten en nuttige voedingsstoffen die je gezondheid kunnen verbeteren. Uit de onderzoeken blijkt dat koffiedrinkers een veel lager risico hebben op verschillende ernstige ziekten. Hier zijn 10 verbazingwekkende voordelen waarom je meer koffie zou moeten drinken. Schaf je dus snel een koffiemachine aan, mocht je er nog geen hebben!

boire du café

Studies hebben aangetoond dat het drinken van koffie je metabolisme daadwerkelijk kan verbeteren en je kan helpen om sneller vet te verbranden, waardoor je gewichtsverlies positief wordt beïnvloed. Cafeïne doet dit door je zenuwstelsel te stimuleren, waardoor het signalen naar je vetcellen stuurt om het lichaamsvet af te breken.

2. Koffie is een zeer belangrijke bron van antioxidanten en essentiële voedingsstoffen

Geloof het of niet, koffie heeft veel voedingswaarde. Hij bevat een aantal essentiële voedingsstoffen, en het belangrijkst is, het is ook een ENORM GROTE bron van antioxidanten. Antioxidanten zijn stoffen die celschade voorkomen of vertragen, en ze kunnen bepalen hoe snel je verouderd door de vrije radicalen te bestrijden.

3. Koffie kan helpen bij het voorkomen van diabetes

Diabetes, een enorm wereldwijd gezondheidsprobleem met meer dan 400 miljoen patiënten, treft wereldwijd ongeveer 8% van de volwassenen ouder dan 18. Studies tonen aan dat mensen die koffie drinken een significant lager risico hebben om type II-diabetes te ontwikkelen. In één onderzoek verminderden deelnemers met een totale dagelijkse consumptie van minstens drie kopjes koffie het risico op diabetes type II met ongeveer 42%.

4. Koffie kan je slimmer maken

Koffie bevat een chemische stof genaamd cafeïne … ja, we weten dat je dat weet, maar wist je ook dat cafeïne een stimulerend middel is voor het centraal zenuwstelsel?! Wanneer je koffie drinkt, reist de cafeïne naar de hersenen, waar hij verantwoordelijk is voor het versterken van het afvuren van de neuronen en het verhogen van het energiemetabolisme in je hersenen.

5. Kan helpen bij het voorkomen van leveraandoeningen

Studies hebben aangetoond dat er een ingrediënt zit in koffie dat beschermt tegen een leverziekte die cirrose wordt genoemd. Voor als je nog nooit van cirrose hebt gehoord: dit is een aandoening waarbij het leverweefsel wordt beschadigd en vervangen door littekenweefsel. Regelmatig koffie drinken blijkt een natuurlijke detox te zijn om te helpen beschermen tegen het ontstaan van cirrose, met name alcoholische cirrose.

6. Koffie kan helpen beschermen tegen hartziekten en beroertes

Er zijn onderzoeken gedaan waarbij is aangetoond dat matig koffie drinken het risico op coronaire hartziekten bij vrouwen verlaagde. Onderzoek heeft ook aangetoond dat een hogere consumptie van koffie de kans op hart- en vaatziekten en beroertes verlaagt.

7. Cafeïne kan het risico op huidkanker verlagen

Onderzoek heeft aangetoond dat hogere koffie-inname gepaard ging met een bescheiden afname van het risico op een bepaald type huidkankermelanoom genaamd. Als je je zorgen maakt over je risico op huidkanker, probeer dan een paar kopjes koffie toe te voegen aan je dieet om je risico’s te verlagen. En vergeet je beschermende zonnecrème niet wanneer je toch bezig bent!

8. Cafeïne kan je beschermen tegen dementie en de ziekte van Alzheimer

Uit onderzoek is gebleken dat het drinken van 3 tot 5 kopjes koffie per dag terwijl je van middelbare leeftijd bent, werd geassocieerd met een verlaagd risico op Alzheimer en dementie met ongeveer 65% wanneer je op latere leeftijd bent. Hoor je dat? 65%! Dat is een van de meest overtuigende argumenten om elke dag koffie te drinken die ik zelfs nog begrijp, vooral als je tussen de veertig en zestig jaar oud bent.

9. Koffie kan helpen bij het verminderen van de symptomen van de ziekte van Parkinson

Studies hebben aangetoond dat een verhoogde consumptie van koffie en cafeïne geassocieerd mag worden met een significant  lagere kans op de ziekte van Parkinson. Dit voordeel, samen met de vermindering van de ziekte van Alzheimer en dementie, maakt koffie een belangrijk onderdeel van je strategie om gezonder ouder te worden zonder je mentale kracht en helderheid te verliezen.

10. Koffie kan je risico op depressiviteit verminderen

Studies hebben aangetoond dat een verhoogde koffieconsumptie het risico op depressie verlaagde. Het is niet helemaal duidelijk waarom dit gebeurt, maar het is nog een reden temeer om koffie te drinken! Dus de volgende keer dat je “depri” bent, trakteer jezelf dan op een kopje koffie en indien mogelijk wat natuur en zonneschijn …  die ook helpen om je depressie te verminderen!

Post not found !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>